torsdag 18 juni 2015

Recension av The Lucky One

Originaltitel: The Lucky One 
Författare: Nicholas Sparks
Antal sidor: 334
Adlibris beskrivning
Medan U.S marinen Logan Thibault befinner sig i Irak hittar han ett foto, halft begravd i sanden, fotot föreställer en kvinna. Han bär med sig fotot i sin ficka, och från och med den dagen börjar han få turen med sig. Väl tillbaka hemma igen känner sig Logan hemsökt av kriget. Allt eftersom tiden går känner han sig allt mer övertygad av att kvinnan i fotot håller nyckeln till hans öde. Så han finner den sårbara och älskande Beth och en passionerad romans börjar. Men Logan brottas med den hemlighet som han håller från Beth: hur han fann henne från första början. Det är en hemlighet som skulle kunna förstöra allt de älskar.
Mina åsikter 
Jag tycker att Sparks kan vara väldigt ojämn i sitt skrivande, men den här boken höll en högre klass än flertalet av de andra böckerna. Sparks lyckas som vanligt att fånga sin läsare med tydluga beskrivningar av såväl personer som omgivning, något som ger läsaren en chans att se hela historien framför sig. Det jag gillar mindre med berättelsen är dock att Beth stundtals framstår som en hjälplös kvinna och att män är bättre på vissa saker (vilket i fallen i boken inte alls stämde). Samt att Logan ibland framstår lite som en stalker i vissa sammanhang, vilket är något Sparks jobbat hårt för att läsaren inte skall fastna vid. Men den känslan följer med mig hela boken igenom. Dessa saker drar ner bokens helhetsomdöme något. Dock måste jag säga att slutet var delvis överraskande vilket höll det hela intressant. Sparks frångick lite från sina vanliga slut men lyckades ändå inte göra det helt och hållet.
Mitt betyg

P.g.a stalkningskänslan och det faktum att Beth hade rätt låga tankar om sin egna förmåga så drar det ned betyget till 4/5 stjärnor 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...