söndag 21 februari 2016

Recension av Without a trace

Författare: Lesley Pearse
Antal sidor: 406

En översättning av Goodreads beskrivning
Kröningsdagen, 1953.
Molly Heywood har alltid varit en stöttepelare för det lokala samhället, så när hennes vän Cassie uteblir från kröningdagspartyt som hålls i byn, är det Molly som ger sig ut i regnet för att leta efter henne. Men ingenting kan förbereda Molly för vad hon kommer att upptäcka. Nu när Cassie är borta och hennes sex -åriga dotter Petal saknas, är det upp till Molly att åka till London för att avslöja tidigare Cassies förflutna, som hon hållit väl dolt.Men kommer Molly upptäcka sanningen innan det är för sent? Eller har Petal försvunnit för alltid?

Mina åsikter
Pearse skriver med ett sådant flyt att man vaggas in i något sorts lugn även om man vet att det egentligen inte är en direkt lycklig berättelse. Man får stöta på flera karaktärer som har ett sådant djup att man inte kan låta bli att gilla dem. Det faktum att Pearse valt att denna boks handling skall utspela sig 1953 i England, gör att man med en gång vet att det här kommer att bli en lyckad bok. Det är när Pearses böcker utspelar sig i en förfluten tid och alltså inte i nutid, det är då som hon verkligen får till det, hela berättelse blir rogivande, mysig och händelserik. Det är med andra ord då som Pearses böcker är som bäst, något jag ändå kan tycka att jag har något att säga till om då jag ändå läst ett flertal av dessa vid det här laget. Pearse är just nu en av mina absoluta favoritförfattare. Det hon gör så himla bra i den här boken är att hon lyckas få en att tro att man skall kunna förutse vad det är som komma skall men att man hela tiden blir förvånad över utgången. Det går helt enkelt inte att veta om nästa steg, något som jag tycker kan vara väldigt skönt då många böcker nu för tiden är rätt förutsägbara. Det här är med andra ord boken för dig om du gillar att läsa om kärlek men att du fortfarande vill få in hela mysteriedelen i det hela. Man får verkligen med en lagom dos av både och i den här underbara boken.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...