fredag 23 september 2016

Mycket fint Quote från Villette av Charlotte Brontë

Har i ärlighetens namn inte kommit superlångt i den här boken för att jag av någon anledning lägger undan den till fördel för andra lite tunnare böcker. Men som ni vet så älskar jag Charlotte Brontës böcker (speciellt Jane Eyre) så jag har väldigt höga förhoppningar på den här boken. Men när jag satt och läste denna bok så stötte jag på ett mycket fint quote som jag tänkte dela med mig av.

"När jag erinrar mig min lugna och till och med lyckliga sinnesstämning under dessa timmar och samtidigt minns den situation jag befann mig i- så farlig, för att inte säga hopplös- får jag en känsla av att på samma sätt som 

Stenmurar ej gör ett fängelse, Ej heller järnstänger- en bur 1


Så är fara, ensamhet, en osäker framtid inte förtryckande, onda ting, så länge kroppen är frisk och sinnena används; så länge friheten lånar oss sina vingar och hoppets stjärna vägleder oss."
-Ur Villette av Charlotte Brontë (1816-1855).


1 Ur To althea, from Prison av Richard Lovelace (1618-1657)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...