tisdag 20 september 2016

Recension av Nordiska gudar

Författare: Johan Egerkrans
Illustratör: Johan Egerkrans
Antal sidor: 154
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
Med avstamp i de gamla Eddorna har Johan Egerkrans tolkat de mest spännande och fantasifulla sagorna. Från den gruvliga skapelseberättelsen där ur-jätten Ymer styckas av Oden och hans bröder, till gudarnas ödesmättade undergång i Ragnarök. Från urtidens kaos, till världsträdets nio riken med alla dess fantastiska och ohyggliga skapelser. En mörk, blodig, fantasieggande och stundtals humoristisk resa i den nordiska mytologins värld.

Välkända berättelser från Eddorna - som sagorna om Iduns äpplen, Mimers brunn och Tors färd till Utgård - paras med fakta om de varelser som befolkar Asgård, Jotunheim och underjorden

Mina åsikter
Jag hade varit sugen på att läsa denna bok i flera månader (dvs. innan den ens hunnit ges ut) och äntligen gjorde jag slag i saken och faktiskt köpte en upplaga av boken. Hela boken består av den ena makalösa bilden efter andra som på ett riktigt fint och tydligt sett visar det som texten försöker beskriva. I denna bok får man lära sig om de olika gudarna, om deras tillkomst och vad de dyrkades för och i vissa fall även deras undergång. Boken är skriven på ett fint och lättsamt sätt vilket gör att det inte blir någon tung läsning samtidigt som allt är och lätt att sätta sig in i. Jag gillade den här boken så mycket att jag läste klart den på bara några timmar och jag kände mig oerhört nöjd med min läsupplevelse. Det här är en bok för såväl gamla som unga, för folk som är väl insatta i de nordiska mytologierna, totala nybörjare eller som jag som är intresserad av mytologier i allmänhet. 

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...