torsdag 27 oktober 2016

Recension av Alice's adventures in Wonderland

Författare: Lewis Carroll
Antal sidor: 134
Serie: Alice's adventures in wonderland, bok 1 av 2

Bokus beskrivning
Uttråkad och trött sitter Alice vid vattnet och läser. Plötsligt dyker en talande kanin med ett fickur upp från ingenstans. Alice förundran över kaninen är startpunkten för de äventyr hon snart kommer att få uppleva. Hon följer efter kaninen som försvinner ned i ett kaninhål och hon råkar själv falla ned i det. Efter det blir ingenting sig likt. I landet där under finns det talande djur och magiska drycker en värld att förtjusas av och förundras över. I Underlandet följer Alice sina drömmar utan att tänka för mycket på konsekvenserna . . .

Mitt betyg
Lewis Carolls klassiska saga är verkligen olik allting annat. Till en början finner jag Alice högst besynnerlig och rent ut sagt korkad, men hon växer (både bildligt och bokstavligt talat) ju längre in i handlingen man kommer. Bilderna i boken är illustrerade av John Tenniel och de är hur fina och roliga som helst. De framhäver allt det konstiga och lite underliga i berättelsen och ger liv åt karaktärerna. Alla känner vi ju till denna klassiker, men jag har aldrig läst den förut så det var superkul att få lära känna alla karaktärer som finns i Underlandet. Alla var de högst besynnerliga och underhållande och jag önskar verkligen att boken hade varit längre. Men då är det minsann tur att det finns ytterligare en historia om Alices äventyr.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor av mig.

2 kommentarer:

  1. Den här boken har jag funderat på att läsa hur länge som helst.

    SvaraRadera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...