lördag 25 mars 2017

Recension av Caraval

Författare: Stephanie Garber
Antal sidor: 402
Finns hos: Adlibris / Bokus

En översättning av goodreads beskrivning
Kom ihåg att det är bara ett spel ...
Scarlett Dragna har aldrig lämnat den lilla ön där hon och hennes syster, Tella, bor med sin kraftfulla och grymma, pappa. Nu har Scarletts far har arrangerat ett äktenskap för henne, och Scarlett tror att hennes drömmar om att se Caraval-den avlägsna, en gång om året framträdande där publiken deltar i showen-är över. Men i år, anländer Scarletts länge efterlängtade inbjudan slutligen. Med hjälp av en mystisk sjöman, Tella för bort Scarlett till showen. Så snart de anländer blir Tella kidnappad av Caravals hjärna- arrangören, Legend. Det visar sig att denna säsongs Caraval kretsar kring Tella, och den som finner henne första är vinnaren. Scarlett har fått höra att allt som händer under Caraval är bara ett utstuderat framträdande. Ändå hon blir insnärjd i ett spel av kärlek, sorg, och magi. Och oavsett om Caraval är verklig eller inte, måste Scarlett hitta Tella innan spelet hållit på i fem nätter, annars kommer en en farlig dominoeffekt av konsekvenser att sättas igång, och hennes älskade syster försvinner för alltid. Välkommen, välkommen till Caraval ... akta er för att få dras med alltför långt.

Mina åsikter
Den här boken hade ett minst sagt intressant och spännande koncept. Tyvärr kände jag dock inte alltid att jag var fast i boken. Jag föll aldrig riktigt för karaktärerna, vilket ledde till att jag inte brydde mig allt för mycket vad som hände med dem. Jag tyckte det lades för mycket fokus på kärlekshistorian, när jag hellre hade velat veta mer om själva "spelet". Och de gånger som fokus faktiskt låg på själva spelet så kändes det så himla lägligt att huvudkaraktären bara råkar få reda på nästa ledtråd och att det därmed inte hade så mycket att göra med intelligens eller ett bra spelat spel. Och sen så känner jag att det var för många trådar som inte riktigt knöts samman, kanske görs det i bok två? Men jag känner att detta var trådar som hade behövts klaras upp redan i denna bok. I det stora hela så var det ett spännande koncept, som dock inte klarade av att leda upp till hypen hela vägen. En historia om ett härligt systerskap, som har fått utstå en hel del svårigheter, men som tillsammans varit starka som slutligen inser att Caraval kanske inte alls är det som de hade tänkt från början. Boken hade många twists and turns som var svåra att förutse, något som hade skrivits på ett snyggt sätt.

Mitt betyg
Boken får 3 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...