söndag 23 april 2017

Recension av Between shades of gray

Författare: Ruta Sepetys
Antal sidor: 338
Finns hos: Bokus / Adlibris

Adlibris beskrivning
Den morgonen var min brors liv värt ett fickur. Året är 1941 och femtonåriga Lina lever ett liv som de flesta andra unga i Litauen. Tills en kväll när Sovjets hemliga polis slår in dörren och för bort familjen till ett fångläger i Sibirien. Där de tvingas att kämpa för att överleva dagen. Ruta Sepetys släkt drabbades hårt av Stalins utrensningar på 40-talet. Här ger hon en unik inblick i en av världshistoriens mer okända fasor som drabbade tusentals människor i Baltikum.

Mina åsikter
Det här är en mycket välskriven bok som tar upp mycket svåra ämnen och hemska händelser men Sepetys sparar inte på krutet utan hon försöker verkligen förmedla allt det hemska som människor faktiskt varit med om. Det här är en del av historien som inte många vet något om och det är därför en viktig berättelse att förmedla. Jag kan själv tillägga att jag inte visste mycket om dessa händelser och att få ta del av dem fick mig flertalet gånger vara nära till tårar. Alla händelser, karaktärer och miljöer i den här boken var riktigt bra beskrivna och det gjorde verkligen att man som läsare kunde se allting framför sig. Samtliga karaktärer i den här boken känns så väldigt verkliga, det vill säga att ingen av dem är perfekta och att de alla reagerar olika på det som händer dem. Vilket gör att man inte kan låta bli att tycka om dem allihopa. Jag var verkligen fast i den här boken från första sidan, vilket också syns med tanke på att jag läste ut den här boken på en enda dag. Den var helt enkelt omöjlig att lägga ifrån sig! Sist men inte minst så har Ruta Sepetys skrivit den här boken utifrån de överlevandes berättelser, så även om karaktären Lina och hennes familj inte fanns på riktigt så är hennes berättelse en sammanställning av saker som faktiskt hände andra människor i verkliga livet. Den här boken är verkligen en tankeställare och bör läsas av alla!

Mitt betyg
Boken får 5 av 5 stjärnor i betyg.

2 kommentarer:

  1. Jag älskade den här! Vill så gärna läsa fler av hennes böcker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag meeeed! Man verkligen flög igenom den! Åh jag med! Ser fram emot att läsa salt to the sea snart! :D

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...