onsdag 12 april 2017

Recension av Du sköna nya värld

Författare: Aldous Huxley
Antal sidor: 237
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
I en avlägsen framtid har gentekniken utvecklat människan intill perfektion. I Du sköna nya värld finns inga gamla, sjuka eller olyckliga människor. Livet är sorglöst och okomplicerat. Människan har befriats från alla känslomässiga bindningar och kan ohämmat ägna sig åt konsumtion och tillfälliga sexuella kontakter. Tillvaron är inriktad på omedelbar lyckomaximering. Den nya världen är ett sinnenas paradis och skulle något gå fel så finns alltid lyckodrogen soma...

Mina åsikter
Det här var en mycket spännande och händelsefull historia som utspelar sig i framtiden, med tanke på att denna bok skrevs redan 1932, gör det läsningen riktigt intressant då denna framtidshistoria inte är helt ute och cyklar. Boken började mycket intressant med detaljrika karaktärer och miljöer, och det kändes som om att det hände saker hela tiden och det var därtill även intressant att få reda på all teknologi som Huxley kommit på som då skulle finnas vid den här tiden. Samtidigt så hade den här boken en del hemska delar, varav vissa inte var allt för långt ifrån vissa människors verklighet. Om vi återgår till bokens handling i det stora hela så var den till en början fängslande, men ju närmare jag kom bokens mitt ju mer förvirrad blev jag. I denna värld får alla människor i alla dess åldrar lyssna på "instruktionsröster" medan de sover, dessa röster berättar hur saker och ting går till och hur människorna skall tycka och tänka om saker och ting. Det var stunder när dessa röster blandades med diverse dialoger, vilket gjorde mig riktigt förvirrad och det var svårt att hålla koll på vad dialogerna egentligen handlade om, när dem hela tiden blev avbrutna. Sedan var bokens avslut även något förvirrande. Alltså hade boken en stark början, stundtals lite seg mitten och förvirrande mitten, och ett något förvirrat avslut, men ändå en riktigt intressant och läsvärd bok!

Mitt betyg
Boken får 3 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...