lördag 8 april 2017

Recension av Ske din vilja

Författare: Anne Gracie
Antal sidor: 363
Serie: The Tudors, bok 1 av 3
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreads beskrivning
En kung som slits mellan två kvinnor kan få hela riket att splittras.

Englands kung Henrik VIII har stora bekymmer kring religiösa motsättningar som sprider sig i kungariket och ständigt ändrade allianser med olika länder. Trots det är han helt fokuserad på skilsmässan från drottning Katarina av Aragonien. Orsaken till den extrema brådskan är att kungen önskar sig en arvinge och han har precis mött kvinnan som håller hans öde i sina händer lady Anne Boleyn, arton år och i sin ungdoms fulla blomstring. Men sker deras möte av en slump, eller är det en del av lady Annes fars plan för att gynna sin egen familj?

När den nya romansen slår ut i full blom orsakar den drottningen hjärtesorg och huvudbry för kungens personlige kaplan, kardinal Wolsey. En gång i tiden var han kungadömets ombud för att organisera diplomatiska förbindelser, men nu sliter han hårt för att vinna kyrkans samtycke till kungens skilsmässa. Eftersom lojaliteter ifrågasätts och kyrkans inflytande är hotat av den allt djärvare kungen ligger hela rikets öde i vågskålen.

Ske din vilja är en oemotståndlig berättelse om kärlek, begär, ärelystnad och politiska intriger. Den låter oss stifta bekantskap med en ung, kraftfull kung som regerar över en av de mäktigaste nationerna i världen, och kvinnorna som får honom att för evigt förändra historiens gång.
 


Mina åsikter
Jag har alltid varit extra intresserad av Henrik VIII, då det hände en hel del under hans regeringstid. Framför allt är det naturligtvis de delar som rör systrarna Boleyn som intresserar mig som allra mest. Det var därför som jag blev lite besviken när jag läste den här boken då Mary Boleyn knappt är med, vilket ger hela historien en helt annan vinkel än de jag har läst skrivna av t.ex. Philippa Gregory. Ytterligare en faktor som jag inte gillade så mycket är det faktum att det märks tydligt att denna bok är skriven utifrån tv-serien Tudors, då boken är noga med att det skall vara en massa sexscener skall vara med och bara sättet den är skriven på i allmänhet skriker tv-seriebaserad! Kände även att den här boken kändes något utdragen, kändes som om att det som händer i denna bok, samt det som kommer att utspela sig i bok två hade kunnat slås ihop till en och samma bok, för mitten och slutet i denna bok var rätt händelselösa och gjorde att jag tappade intresset något. Det som jag gillade med den här boken var naturligtvis historian bakom boken och att det är en spännande och intressant historisk period som jag gärna vill lära mig mer om. Samt att det var intressant att man fick veta en hel del vad drottning Katarina tyckte och tänkte om de händelser som utspelade sig. Samt att boken verkligen får läsaren att reflektera över hur tufft det egentligen måste ha varit att som drottning stå vid sidan av sin äkta mans mycket offentliga och förnedrande kärleksrelationer med andra kvinnor. 

Mitt betyg
Boken får 3 av 5 stjärnor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...