onsdag 24 maj 2017

Det är så härligt med nya böcker!

Som ni kanske minns så blev jag inbjuden till releasefesten för Bakom din rygg, som är skriven av Sofie Sarenbrant. Eftersom att jag inte bor i Stockholm kunde jag tyvärr inte medverka, vilket jag naturligtvis var riktigt besviken över. Men jag lyckades i alla fall få tag på Limited edition av boken, som dessutom är signerad, så det blev åtminstone lite plåster på såret.

Eftersom att jag har läst Engelsfors-trilogin samt Färjan av Mats Strandberg som jag fullkomligt älskade så var jag naturligtvis bara tvungen att läsa Strandbergs senaste bok Hemmet, som Norstedts förlag var snälla nog att skicka till mig när jag bad om en kopia. 

I fredags förra veckan fick jag hem ett annat recensionsexemplar som jag bett om vilket var ... Får leken tåla av M.J. Arlidge som Lind&CO var snälla nog att skicka till mig. 

Jag har med andra ord en hel drös med nya böcker här hemma nu, som jag helt klart ser fram emot att läsa, inom en väldigt snar framtid. Och när jag säger snar framtid, så menar jag som senast i nästa vecka.

Goodreads beskrivning av Bakom din rygg
Du avslöjar alla hemligheter för en person som står bakom din rygg med en vass sax i handen. Någon du inte känner, men som vet mer om dig än din egen partner. Någon som du inte behöver se i ögonen. En som inte har tystnadsplikt. Välj inte fel frisör.

Ingenting är sig likt på Stefanos populära friser­salong efter att Angelica börjar jobba där. Jenny, som länge har trånat efter Ste­fano, märker hur han nu blint lyder Angelicas minsta vink. Kort därefter börjar kunder med koppling till salongen att hittas mördade. Anklagelserna kastas fram och tillbaka mellan de tre frisörerna, men sanningen avslöjas inte förrän det är alldeles för sent.
 


Goodreads beskrivning av Hemmet
Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över sig själv. Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan. På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked. Monika blir allt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne. Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika - och sig själva.   

Goodreads beskrivning av ... Får leken tåla
Mitt i natten lyses stadshimlen upp av skenet från tre stora eldsvådor. Det är mer än bara ett tragiskt sammanträffande. För kriminalkommissarie Helen Grace visar sig en ondska hon aldrig tidigare sett maken till. Bränderna kräver flera människoliv, och det framgår snart att de är noggrant planerade och iscensatta. Men utredningen hinner knappt börja förrän nya lågor slickar stadens byggnader och fler får sätta livet till. Pressen på Helen blir stor när allmänheten kräver att hon och hennes team ska hitta den skyldige och få ett slut på de fruktansvärda mordbränderna. Och som om det inte vore nog måste hon också hantera sina överordnade och säkerställa att den ambitiösa reportern Emilia Garanita inte stjälper polisens arbete. Utredningen blir till en krutdurk. Frågan är hur Helen ska orka stå emot sina egna demoner och kunna koncentrera sig på att hitta och oskadliggöra mordbrännaren. 

2 kommentarer:

  1. ...Får leken tåla Har jag läst och gillade, Bakom din rygg läser jag just nu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra! Jag hoppas att jag tycker om dem med! :D

      Radera

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...