onsdag 3 maj 2017

Recension av You´re welcome, universe

Författare: Whitney Gardner
Antal sidor: 297 
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
När Julia finner en slur om hennes bästa vän på Kingstons skola för döva, hon täcker upp det med en vacker (om än olaglig) graffiti-väggmålning. Hennes förmodade bästa skvallrar och rektorn relegerar henne. Hennes två mammor ger Julia en envägs biljett till en "mainstream" -skola i förorterna, där hon behandlades som en outcast som den enda döva studenten. Det sista hon har lämnat är hennes konst, och inte ens Banksy själv skulle kunna övertyga henne om att ge upp det. Ute i föroten målar Julia överallt, villig att hävda sitt revir. Men Julia lär sig snart att hon kanske inte är den enda vandalen i stan. Någon lägger till på hennes taggar, gör dem bättre, visar upp sig - och Julia i processen. Hon förväntade sig att hennes konst skulle bli övermålad av poliser. Men hon föreställde sig aldrig att bli indragen i ett fullblåst graffiti-krig.

Mina åsikter
Den här boken är full med härliga och underhållande karaktärer som på sitt egna sätt tillför saker till berättelsen. Jag är riktigt imponerad över att det här är Gardners debut med tanke på att miljö-och personbeskrivningarna är så himla bra. Den här boken visar dessutom på oerhörd mångfald då huvudkaraktären har indiskt påbrå, hon och hennes två mammor är döva. Alla karaktärerna ser olika ut, de är smala, kurviga, populära, utanför och så vidare, något som känns uppfriskande i sådana här sammanhang, det faktum att inte alla beskrivs som den "norm av perfekthet" som finns. I boken finns det dessutom en hel del bilder i form av den graffiti som Julia och diverse andra konstnärer gör, vilket är riktigt coolt att se. Det förekommer därtill även bilder som Julia har målat för att förklara hur ett tecken för ett visst ord ser ut. Något som gör det lätt för läsaren att försöka härma och därmed lära sig det tecknet. Det här är något jag som läsare uppskattar väldigt mycket då jag gärna vill lära mig teckenspråk då jag finner det mycket fascinerande. 

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...