onsdag 14 juni 2017

Recension av The Tales of beedle the bard

Författare: J.K Rowling
Antal sidor: 105
Serie: Hogwarts Library
Finns hos: Bokus / Adlibris

Bokus beskrivning
Barden Beedles historier har varit favorit-godnattsagor i trollkarlsfamiljer under många årtionden. De klassiska sagorna roar och instruerar, de är fulla av magi och tricks, och de är lika spännande för unga trollkarlar i dag som på 1600-talet, då barden Beedle skrev de första sagorna på pergament. Boken innehåller fem berättelser, och till varje historia finns en förklarande text av professor Albus Dumbledore.

Mina åsikter
Det här är en alldeles ypperlig bok för oss (ofrivilliga) mugglare som gärna önskar att vi var en del av trollkarlsvärlden. I den här boken får vi ta del av de sagor som nämns i Harry Potter och dödsrelikerna, men vi får även läsa om en del andra sagor, som sägs ha varit en stor del av en trollkarls eller en häxas uppväxt. Sagorna var från början menade att lära barn hur de skulle bete sig och att ett felaktigt agerande kunde leda till oförutsägbara konsekvenser. Inför varje saga får vi ta del av en illustration som representerar det som sagan handlar om. Jag känner att den här boken var ett jättebra tillägg för att på riktigt förstå vad det är den gyllene trion pratar om när Hermione fått ärva denna bok. Samt att det var roliga sagor som var lätta att se framför sig. Dumbledore själv har dessutom efter varje saga lagt till lite tankar och reflektioner kring dess innehåll något jag tyckte var riktigt intressant.

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...