söndag 13 augusti 2017

Recension av Down among the sticks and bones

Författare: Seanan McGuire
Antal sidor: 189
Serie: Wayward children, bok 2 av 2
Finns hos: Bokus / Adlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Tvillingsystrarna Jack och Jill var sjutton när de kom hem och skickades iväg till Eleanor West's Home for Wayward Children. Det här är historien om vad som hände först ... Jacqueline var hennes mammas perfekat dotter-artig och tyst, alltid klädd som en prinsessa. Om hennes mamma  var ibland lite strikt, var det för att det krävs disciplin för att skapa den perfekta dottern. Jillian var hennes fars perfekta dotter-äventyrlig, spännande och sökande, och lite av en pojkflicka. Han skulle verkligen ha föredragit en son, men du arbetar med vad du har. De var fem när de lärde sig att vuxna inte går att lita på. De var tolv när de gick ner i den omöjliga trappan och upptäckte att skenet av kärlek aldrig kan räcka för att förbereda dig för ett liv fyllt av magi i ett land fyllt av galna forskare, död och val.

Mina åsikter
Den här boken hade definitivt ett intressant koncept, då man äntligen får följa med några karaktärer in i den värld som de fick tillgång till. Och nog var det en minst sagt spännande och intressant värld som de kom till och jag gillar författarens sätt att beskriva miljöer och karaktärer. Det som jag inte gillade var dock själva berättelsen, boken kändes aningen händelselös, jag föll aldrig riktigt för karaktärerna och några av karaktärernas val i boken kändes "fel" på något sätt. Men jag tyckte om det faktum att man fick lära känna Jack och Jill riktigt bra, då man inte bara fick lära sig mer om deras föräldrar utan även om Jack och Jills barndom. Något som hjälpte läsaren att förstå sig på kommande händelser och val som skulle komma att utspela sig efter dess att flickorna gick ner för trappan. I det stora hela var det här en mycket snabbläst bok baserad på en intressant idé, men genomförandet av idén var inte riktigt i min smak, därav betyget.

Mitt betyg
Boken får 2,5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...