lördag 7 oktober 2017

Bokmässan dag 1 | Warriors-samtalet

Som ni kanske kommer ihåg så var jag med i Bokfabrikens monter under torsdagen på Bokmässan. Väl där fick jag träffa Sarah Linton som är deras Warriors-redaktör. Jag var naturligtvis rätt nervös när jag kom dit, men eftersom att jag verkligen tycker om Warriors-serien så kändes det helt okej ändå. Samt att Sarah i princip var den trevligaste människa jag någonsin träffat, vilket helt klart hjälpte till att få bort nervositeten. Precis innan vi skulle börja vårt samtal träffade vi på en 11-årig tjej som hette Ellen och hennes mamma. Ellen var ett riktigt Warriors-fan, vilket var jätteroligt att se. Det hela ledde till diverse kommentarer om serien, samtidigt som Ellens mamma ställde frågor om att få barn att börja läsa mer. Det hela var riktigt trevligt, men sedan var det naturligtvis dags för själva Warriors-samtalet, något som Ellen sa att hon gärna ville lyssna på. 

Tyvärr hade jag ingen möjlighet att spela in samtalet, då min kameras ljudupptagning inte är tillräckligt bra för det och för att jag inte har någon extern mikrofon. Men nedan har jag försökt sammanfatta det som sades under samtalet (tyvärr ej helt ordagrant).

Sarah sammanfattade bokens handling.

Sarah: Med oss idag har vi Elin som bokbloggar under namnet Tickmick. Välkommen!

Jag: Tack så mycket!

Sarah: Vi har haft skol- och barnboksbibliotekarier som skriver till oss och säger att ”så fort böckerna landar på hyllan så står barnen och sliter böckerna ur händerna på varandra” och du, Elin, har i en recension skrivit att ”Den här serien griper verkligen tag i läsaren och vägrar att släppa taget!”  Vad tror du gör att så många läsare fastnar för Warriors-serien och krigarkatternas värld? 

Jag: Böckerna griper verkligen tag och man faller för dem med en gång. Det är dessutom en annorlunda approach, jag har nog inte läst någon annan bok ur ett kattperspektiv. Böckerna har dessutom många roliga och speciella karaktärer. 

Sarah: Det håller jag med om!

Sarah: Kattklanerna är ju fyra stycken. Åskklanen, Flodklanen, Skuggklanen och Vindklanen. För att göra en liknelse som alla förstår så är de lite som elevhemmen i Harry Potter. I första profetian, bok 1-6, är det är främst Åskklanskatter vi följer, men jag tror att alla som läser har en idé om vilken klan man som katt skulle tillhöra. Vilken klan anser du att du tillhör? 

Jag: Tja... jag skulle nog precis som alla andra önska att jag var med i Åskklanen, då dem är så snälla och omtänksamma hela tiden. Det spelar liksom ingen roll vilken klan en katt tillhör, är det en katt som behöver hjälp så får dem det.

 Sarah: Jag tänker att vi skall göra ett test nu för att se om du verkligen tillhör Åskklanen.

Jag: åh gud... ah okej.
 (Vi gjorde ett test efter detta).

Sarah: Det där gick ju bra! Du blev solkart en Åskklans-katt.

Jag: yeey, då känner jag mig nöjd! 

Sarah: Har du någon favoritkatt i Åskklanen? Varför?

Jag: Asså... det är helt omöjligt att bara välja en, eftersom att det är så himla många som är bra. Så jag måste nog nämna tre ändå haha. Men Eldtass i alla fall, eller vilket namn man nu vill kalla honom för. Det är för att han hjälper alla hela tiden utan att bry sig om vilken klan just den katten tillhör. Och Grårand, för han är en så himla bra kompis till Eldtass. Och naturligtvis Gultand också för hon är så cool och kickass.

Sarah: Ah... Gultand är riktigt häftig faktiskt. 

Sarah: Finns det någon katt i någon av de andra klanerna som du har fastnat extra mycket för?

Jag:  Då får jag nog säga Stenpäls faktiskt, då han räddar andra katter som han egentligen inte har något ansvar för, åh... ah Stenpäls är med i Flodklanen. 

Sarah:  Ja han är bra han!

Sarah: Är det någon scen som har berört dig extra mycket? Varför?

Jag:  Det var nog i sådana fall när skogen började brinna och alla var tvungna att fly för sina liv, för man visste liksom inte om alla skulle överleva eller inte. Och man bara undra vart alla var, saknades någon och så.

Sarah: Och det är från Stormen kommer, visst är det?

Jag:  Ja precis.  
  
Sarah: Nu finns hela Första profetian, sex böcker, ute. Har du någon favorit? … Varför?

Jag: Det är nog i sådana fall Ödets timma, alltså den sista boken i serien. Det händer så mycket hela tiden i den boken. Med Blodsklanen och det är totalt omöjligt att försöka förutse vad som komma skall, vilket gör det till en väldigt bra avslutning på serien, tycker jag.

Sarah: Om bara ett par veckor kommer första delen i nästa svit ut. Den heter Midnatt. Vad har du för förhoppningar om den? Är det någon karaktär du hoppas få se mer av?

Jag: Nu har ju jag läst på om vad Midnatt kommer att handla om, så jag ser jättemycket fram emot att läsa mer om Törnklo och de andra utvalda, men jag vet inte riktigt vad jag hoppas på direkt, ser mer fram emot vad boken har att erbjuda och sen så klart kanske återse några gamla karaktärer också?

Sarah avrundade samtalet. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...