tisdag 24 oktober 2017

Recension av Super-Charlie och skurksystern

Författare: Camilla Läckberg
Illustratör: Millis Sarri
Serie: Super-Charlie, bok 7 av 7
Förlag: Bonnier Carlsen, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Läsålder: 3-6 år
Finns hos: Bokus / Adlibris

Goodreas beskrivning
Super-Charlie får ett syskon

I Super-Charlies familj är lyckan total - det senaste tillskottet, bebisen Polly, charmar alla som kommer i hennes väg. Nu är Super-Charlie inte längre minst i familjen. Men lyckan varar inte länge... Snart börjar mystiska saker att hända. Kan den till synes oskyldiga lilla Polly ha ett finger med i spelet?


Mina åsikter
Till att börja med så har den här boken ett tydligt upplägg där samtliga karaktärer presenteras, vilket gör det lätt för en läsare som inte läst de tidigare böckerna i serien att snabbt sätta sig in i vilka alla är. Vi får här träffa Super-Charlie som för första gången får träffa sin lillasyster Polly, något han snabbt märker inte är helt enkelt, då han inte längre är yngst och att föräldrarnas och de övriga familjens fokus förflyttats något till just Polly. Det jag gillar med denna barnbok är det faktum att Läckberg delvis går emot stereotyperna då Charlie faktiskt inte vill ha ett typiskt "pojkigt" kalas med stök och stoj utan att han helst vill ha ett lugnt och trevligt te-kalas, något som de vuxna inte alls verkar ha koll på. Därtill gillar jag verkligen Sarris illustrationer som är mycket fina, samt det faktum att det är så himla enkelt och roligt att se att mamman i boken faktiskt är Läckberg själv. I det stora hela så var det här en jättemysig bok, med fina illustrationer och fylld med humor, syskonkärlek och något frångående från könsstereotyper.

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...