tisdag 16 januari 2018

Recension av Dear Martin

Författare: Nic Stone
Antal sidor: 210
Finns hos: BokusAdlibris

En översättning av goodreads beskrivning
Justyce McAllister är på toppen av sin klass och satt för Ivy League-men inget av det är viktigt för polisen som bara sätter honom i handbojor. Och trots att han lämnat sitt råa grannskap bakom sig, kan han inte undkomma sin tidigare kamraters förakt eller förlöjligandet av sina nya klasskamrater. Justyce vänder sig till Dr Martin Luther King Jr. för svar. Men håller de upp längre? Han börjar skriva en dagbok till Dr. King för att ta reda på det. Därefter kommer dagen Justyce kör med sin bästa vän, Manny, med nedrullade rutor, musik på hög volym, riktigt hög volym, vilket startar en vit polis som inte är i tjänst, raseri bredvid dem. Ord flyger. Skott avfyras. Justyce och Manny fångas i crosshairsna. I mediafallet är det Justyce som är under attack. 

Mina åsikter
Det här är minst sagt en viktig berättelse som behövs delas med världen! Jag var fast i den här boken från första sidan och jag är riktigt glad över att det blev min första lästa bok under 2018. Jag gillar verkligen Justyce, han har en riktigt bra karaktärsutveckling och han får sig minst sagt många insikter under bokens gång som förändrar hans sätt att vara, hans sätt att se på världen. Boken i sig självt har riktigt bra person-och miljöbeskrivningar som ger läsandet ett bra flyt. Jag gillar det faktum att Justyce skriver brev till Martin Luther King, då man som läsare får ta del av Justyces tankar om olika saker och händelser som förekommer genom bokens handling. Jag hade dock föredragit om hela boken var skriven hur Justyce synvinklen, istället för att ha en utomstående berättare, då det känns som om att man som läsare i vissa fall går miste om Justyce tankar och åsikter. Den enda gången som vi alltså läser ur hans synvinkel är när han skriver brev till Martin Luther King.

Mitt betyg
Boken får 4,5 av 5 stjärnor i betyg. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...