torsdag 1 mars 2018

Recension av The Glass Spare

Författare: Lauren Destefano
Antal sidor: 402
Serie: The Glass Spare, bok 1 av 2 (bok 2 beräknas komma ut i december 2018). 
Finns hos: Bokus / Adlibris 

En översättning av goodreads beskrivning
En förvisad prinsessa. En dödlig förbannelse. Ett rike i krig. Wil Heidle, den enda dottern till kungen i världens rikaste nation, har vuxit upp i skuggorna. Hållts dold från världen för att tjäna som en spion för sin far - vars besatthet med att bygga sitt imperium orsakar ett krig-Wil vill ingenting annat än att utforska världen bortom sitt rike, om bara hennes far skulle ge henne chansen. Fram till en natt när Wil blir attackerad, och hon upptäcker en farlig hemlighet. Hennes beröring gör människor till ädelstenar. Först är Wil förskräckt - men när hon testar sina gränser, dras hon mer och mer till den underliga och flyktiga förmågan. När det leder till tragedi, är Wil tvungen att möta den destruktiva kraften inom henne och äntligen lämna sitt hem för att söka sanningen och botemedel. Men när sökandet efter nyckeln som skall hjälpa henne att sona för det hon har gjort sätter henne i en fördömd prins väg som har sina egna idéer för vad man ska göra med sin makt. Med en värld på gränsen till krig och en makt för den ultimata förstörelsen kan Wil hitta en väg för att hjälpa riket som vände sig mot henne, eller kommer hon att förråda hennes förflutna och hennes familj för alltid? 

Mina åsikter
Till en början tyckte jag att den här boken verkade lovande med ett koncept som man inte har hört så ofta tidigare. Men sedan började jag läsa boken... person-och miljöbeskrivningar är det minst sagt brist på, vilket leder till att jag inte alls kan skapa mig egna bilder av vad det är som händer. Med andra ord hade jag inte kunnat beskriva en enda karaktär eller stad i denna bok, utöver deras namn, vilket alltid är negativt i mina ögon. Därtill gör det, det också nästintill omöjligt att knyta an till karaktärerna, vilket gör att jag inte alls bryr mig om vad som kommer att hända med dem. Romansen i den här boken går från 0 till 100 på någon dag, det vill säga instalove och inte en bra sådan. Det händer dessutom inte speciellt mycket i den här boken, inte förrän i slutet börjar det göra det och då har jag redan gett upp för vid det laget bryr jag mig inte längre. Det enda positiva som den här boken hade var det faktum att den var snabbläst och att dess koncept var annorlunda, dock så var genomförandet inte lika bra som jag hade önskat vilket också är anledningen till det låga och rent ut sagt dåliga betyget.

Mitt betyg
Boken får 1,5 av 5 stjärnor i betyg.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...