onsdag 7 mars 2018

Recension av Hemmet

Författare: Mats Strandberg
Antal sidor: 342 
Förlag: Norstedts förlag, ett stort tack till dem för detta recensionsexemplar!
Finns hos: Adlibris / Bokus

Goodreads beskrivning
Välkommen till Hemmet. En kuslig berättelse om kärlek, vänskap och den största skräcken av alla: att förlora kontrollen över sig själv. Joel är tillbaka i småstaden där han växte upp. Han har tvingats bli förälder till sin mamma Monika, som nu ska flytta in på demensboendet Tallskuggan. På hemmet jobbar Joels barndomsvän Nina. De har inte pratat med varandra sedan tonårens smärtsamma avsked. Monika blir allt sämre när hon flyttat in på avdelning D. Hennes utbrott alltmer våldsamma. Och hon tycks veta saker som hon inte borde känna till. Det är nästan som om något okänt tagit över henne. Nu förs Joel och Nina åter samman för att rädda Monika - och sig själva.

Mina åsikter
Strandberg skriver precis som vanlig böcker med utomordentligt bra miljö-och personbeskrivningar och jag kunde inte göra annat än att plöja igenom hela boken på en och samma dag! Boken är riktigt spännande och lite sådär lagom obehaglig utan att man blir skiträdd! Något som Strandberg minst sagt är en mästare på! Jag gillar det faktum att berättelsen till stora delar utspelar sig på Tallskuggan, då det ger en bättre insikt i hur människor som bor på demensboenden har det, förutom det faktum att de inte besväras utav just det problem som människorna på Tallskuggan gör! Karaktärerna var riktigt lätta att tycka om och de var alla mycket olika varandra, vilket gav boken en fin bredd. Vi får även ta del utav riktigt bra karaktärsutvecklingar! Jag gillar därtill sättet som Strandberg för berättelsen framåt på, då det görs utan brådska, men med tillräckliga rysligheter för att hålla kvar läsaren fram till sista sidan! Jag kommer med andra ord att fortsätta sluka Strandbergs böcker, precis som tidigare!

Mitt betyg
Boken får 4 av 5 stjärnor i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack så mycket för att du tar dig tid att kommentera mitt innehåll! Jag svarar på kommentarer så fort jag kan!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...